Начало Местен фокус Работим по създаването на фонд за бъдещето на младите пилоти
5388
България

Работим по създаването на фонд за бъдещето на младите пилоти

В момента се работи по създаването на фонд за бъдещето на младите пилоти.Това каза в интервю седмица след края на Седмата въздушна обиколка на България Тодор Иванджиков, председател на Асоциацията на българската авиационна индустрия (АБАИ).

| 29 Септември 2025, 08:34 ч.
Работим по създаването на фонд за бъдещето на младите пилоти
Работим по създаването на фонд за бъдещето на младите пилоти
Снимка © БТА

В момента се работи по създаването на фонд за бъдещето на младите пилоти. Това каза в интервю седмица след края на Седмата въздушна обиколка на България Тодор Иванджиков, председател на Асоциацията на българската авиационна индустрия (АБАИ).

Парламентарната комисия по отбрана подкрепи на първо четене законопроекта за

От днес цените на таксиметровите услуги в Пловдив се повишават със 17-18 на с

Областната дирекция на МВР в Русе и местната организация на Българския червен

Един човек е загинал, а 18 са ранени при пътнотранспортни произшествия през и

Регистрираните безработни в Дирекция „Бюро по труда“ (ДБТ)- Кюсте

Седмата въздушна обиколка на България според организаторите превърна Габрово в център на авиацията за един ден. Обиколката спря на летище „Алфа Метал“ край с. Междене, Габрово.

„Опитвам да създам фонда чрез авиокомпании и банки, за да можем да финансираме деца в неравностойно положение. Да им дадем път, а после със заплатите лека-полека ще върнат тези пари. Трябва да намерим начин да им помогнем в началото – това е най-трудният момент. След това, като станат пилоти, ще могат да се изхранват и да си връщат заемите. В Англия има такива практики, в чужбина има, искам да направя тази практика и в България“ каза Иванджиков.

Той посочи, че Габрово е неслучайно избран и допълни: „Тук има база и тук има потенциал – Професионалната техническа гимназия „Д-р Никола Василиади“ и Техническият университет (ТУ). Това е среда, която може да подготви бъдещи инженери, механици, пилоти на дронове и авиационни специалисти от ново поколение", обясни председателят на АБАИ.

По думите на Тодор Иванджиков АБАИ вече работи в посока създаване на авиационни паралелки. Идеята е чрез сътрудничество с Техническия университет да се обединят експертният опит на АБАИ в лицето на неговите членове: Военната академия, Висшето военновъздушно училище и водещи дрон компании, с академичния капацитет на ТУ. Това би позволило създаването на специализирани профили за авиоинженери и механици.

В същото време АБАИ си партнира с Техникума по механоелектротехника в Габрово за разработване на учебна програма за специалност „Безпилотни летателни апарати“ (БЛА). Целта е още от гимназиален етап младежите да имат достъп до съвременни знания и практики, които да ги подготвят за реална кариера в авиацията. Професията, свързана с БЛА, е една от най-перспективните в глобален мащаб – тази индустрия се развива с изключителна динамика и вече обхваща не само класическите приложения в наблюдението и видеозаснемането, но и критични сфери като логистика, земеделие, медицина, опазване на околната среда и сигурност.

Софийският районен съд заседава по делото срещу народния представител Лена Бо

Съветниците в Пордим ще гласуват предложения за учредяване на възмездно право

Условията в планините не са подходящи за туризъм, съобщиха от Планинската сп

„Дроновете и безпилотните системи ще бъдат част от ежедневието ни през следващото десетилетие – от въздушни таксита и куриерски услуги до аварийни спасителни мисии. Това е професия на бъдещето, която ще отваря врати за младежите в България както у нас, така и в целия свят“, посочи още Иванджиков.

Според него Габрово е град с богата индустриална история и традиции в иновациите. Именно в града може да бъде поставено началото на изграждането на цялостна авиационна екосистема – от средното и специалното образование, през висшето, до създаването на нови бизнес възможности и технологични компании. Тази приемственост ще позволи младежите не само да получат качествено образование, но и да намерят реализация в собствената си страна, като допринасят за развитието на една високотехнологична и стратегически важна индустрия.

По думите на Иванджиков от три години АБАИ развива мащабна менторска програма, която включва срещи в средни, основни и професионални училища, дни на отворени врати и празници на авиацията, на които се поставят световни рекорди. Идеята е младежите да бъдат вдъхновени и да усетят духа на авиацията отблизо. 

„Искаме младите да почувстват вкуса на полета и свободата на небето. Когато веднъж го изпитат, те знаят, че това може да бъде тяхното бъдеще,“ заяви още Иванджиков. 

Той посочи, че именно в тези два дни – тук, в Габрово, и в Ихтиман – се е почувствал още по-мотивиран и вдъхновен в своята мисия, защото е видял щастието в очите на младежите и увереността, с която те са излизали от самолетите – по-мотивирани и решени да следват мечтите си.

Според Иванджиков именно малките летища са ключът към развитието на сектора. Те не са просто площадки за хоби полети, а бъдещи логистични хъбове, бизнес центрове и основа за интегриране на дронове и летящи таксита. 

„Ако не ги развиваме, губим стратегическото си бъдеще,“ категоричен е председателят на АБАИ.

Авиоекспертът посочи, че следващата голяма инициатива на АБАИ е Интер Дрон Експо 2025, където те освен съорганизатор на изложението са и организатор на експертния форум Unmanned Aviation Dialogues: Civil, Defense and Future Perspectives. Събитието ще се проведе на 1 октомври от 10:00 ч. в Интер Експо Център – София и ще събере водещи специалисти от индустрията, науката и публичния сектор. 

„Каним всички, които се интересуват от дрон технологии и иновации, да се присъединят – това ще бъде мястото, където ще се очертае бъдещето на безпилотната авиация у нас“, каза Иванджиков.

„Авиацията е колективна професия – от пилота и инженера до техника и диспечера. Само чрез сътрудничество можем да изградим устойчиво бъдеще,“ подчерта Тодор Иванджиков. 

Според него успехът в авиацията винаги е бил резултат от изградена система на партньорство и доверие – всеки участник в процеса трябва да бъде сигурен в професионализма и отговорността на останалите. Тази култура на екипност е онова, което АБАИ се стреми да насърчи и в своята работа – както с младежите, така и в рамките на европейските си проекти и международните си партньорства. Затова асоциацията не се ограничава единствено до работа с младежите в България, а активно участва в редица европейски проекти по програми Erasmus+ и Horizon Europe.

По информация на АБАИ следващия месец стартира и нов международен проект – FutureWings, координиран от Özel Data Koleji Balca Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi (Турция), в партньорство с АБАИ (на английски BAIA) и водещи европейски организации. Проектът има за цел да разработи и внедри учебни програми за електрически и хибридни авиационни двигатели в обучението по поддръжка на въздухоплавателни средства, с фокус върху намаляване на въглеродните емисии и устойчивото развитие. В рамките на FutureWings ще бъдат създадени обучителни модули, AR/VR платформи и симулационни среди за подготовка на авиационни техници и инженери според най-новите технологични тенденции.

„С този проект показваме, че можем да работим заедно – индустрия, образователни институции и европейски партньори – за да изградим бъдещето на зелената авиация. Това е пример как международното сътрудничество може да доведе до реални решения в полза на младите и на обществото,“ допълни Иванджиков.

Той обърна внимание и на политическите аспекти. Вече три години и при смяната на няколко правителства АБАИ последователно настоява за отпадане на ДДС и акцизите върху горивата за учебните авиационни центрове – първата и най-необходима стъпка, която ще облекчи достъпа на младите хора до авиационното обучение.

По думите на Тодор Иванджиков докато в България все още чака такава реформа, в съседна Румъния държавата вече финансира обучението за частен пилотски лиценз (PPL) за младежи до 23-годишна възраст. Там дори за тези, които не попадат в програмата за държавно финансиране, цените на курсовете са значително по-ниски от българските. Затова днес в Румъния има десет пъти повече пилоти, а летищата разполагат със съвременна инфраструктура и необходимия парк за обучение.

„Нашето искане е ясно – първо държавата да премахне ДДС и акциза, за да направи обучението по-достъпно, а след това да насочи средства за финансиране на образованието на най-изявените перспективни млади лидери. Това ще бъде истинска инвестиция в бъдещето – не само за авиацията, а и за цялото общество. Ако не го направим днес, утре ще бъде твърде късно“, подчерта председателят на АБАИ.

Тази стъпка обаче не може да бъде изолирана, смята Иванджиков – тя изисква държавна стратегия, която да ангажира няколко министерства – на транспорта, на образованието, на икономиката и иновациите, на финансите. Само чрез обща визия и съвместни действия можем да създадем основите на едно устойчиво бъдеще за българската авиация и за младите хора, които ще бъдат нейния гръбнак.

Затова АБАИ предлага създаването на национална програма „Млади в авиацията“, която да обедини усилията на държавата, университетите и индустрията. В рамките на програмата младите хора ще получават подкрепа за обучение – от мотивационни полети и първи стъпки в дрон технологиите, до професионална подготовка за пилоти, механици и инженери. 

В заключение Иванджиков цитира един от колегите си авиатори във Фейсбук: „Посяването на семената предшества събирането на реколтата.“ Авиацията в България има нужда именно от тези семена – млади хора, подкрепени със знания, ресурси и визия – за да даде утре своята силна и устойчива реколта, заключи Иванджиков.

Не пропускайте важните новини от деня. Последвайте ни в Google News Showcase
Бъдете информани с нашите тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-важните новини и събития от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Получавайте най-важните новини и събития от Вашият град. От понеделник до петък от нашия редактор Стела Филипова
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Повдигнаха обвинения срещу 36-годишен мъж за опит за убийство в старозагорския квартал "Лозенец"
Окръжна прокуратура в Стара Загора привлече като обвиняем 36-годишен мъж за опит за убийство. Това съобщиха от пресцентъра на Апелативната прокуратура в Пловдив. Оттам допълват, че ...
"Да, България“ настояват да отпадне задължението да се ползва от догодина софтуерът за управление на продажбите в търговските обекти
Министерството на финансите да направи промени в държавния бюджет за догодина и да отпадне задължението за ползване на софтуера за управление на продажбите в търговските обекти (СУ ...
Време е да не се разделяме на българи в чужбина и българи в България
Време е да не се разделяме на българи в чужбина и българи в България, каза Десислава Станкова - преподавател по музика във Второ Средно училище (СУ) „Проф. Никола Маринов&rd ...
ВиК – Ямбол започва информационна кампания за отговорно потребление на водните ресурси
Днес „Водоснабдяване и канализация“ (ВиК) Ямбол дава начало на информационна кампания под надслов „Помисли, преди да пуснеш водата!“, съобщиха от дружествот ...
Община Сатовча се сдоби с нова линейка
Община Сатовча се сдоби с нова линейка, която вече е на разположение за транспорт на болни, трудноподвижни и починали жители на населените места в общината. Това съобщиха от Общинс ...
ОЩЕ ОТ НОВИНИТЕ ДНЕС
Повдигнаха обвинения срещу 36-годишен мъж за опит за убийство в старозагорския квартал "Лозенец"
Окръжна прокуратура в Стара Загора привлече като обвиняем 36-годишен мъж за опит за убийство. Това съобщиха от пресцентъра на Апелативната прокуратура в Пловдив. Оттам допълват, че ...
Полицаи задържаха 35-годишен мъж от Велики Преслав за притежание на пет вида наркотични вещества
Полицаи задържаха 35-годишен мъж от Велики Преслав за притежание на пет вида наркотични вещества, съобщиха от пресцентъра на Областната дирекция на МВР в Шумен.  Мъжът попадна ...
Министерският съвет реши 31 декември 2025 година и 2 януари 2026 година да бъдат обявени за неработни дни
Министерският съвет прие решение, с което 31 декември 2025 г. и 2 януари 2026 г. са обявени за неработни дни, съобщи министърът на финансите Теменужка Петкова след заседанието на п ...
Новите цветни контейнери са правилно решение във верния момент
Новите цветни контейнери са правилно решение във верния момент, каза кметът на район „Средец“ Трайчо Трайков по време на представянето на новите контейнери на ЕКОПАК Бъ ...
"Да, България“ настояват да отпадне задължението да се ползва от догодина софтуерът за управление на продажбите в търговските обекти
Министерството на финансите да направи промени в държавния бюджет за догодина и да отпадне задължението за ползване на софтуера за управление на продажбите в търговските обекти (СУ ...
Тикер в 12:17 ч.
Окръжна прокуратура в Стара Загора привлече като обвиняем 36-годишен мъж за опит ...
Начало Местен фокус
5388
България

Работим по създаването на фонд за бъдещето на младите пилоти

В момента се работи по създаването на фонд за бъдещето на младите пилоти.Това каза в интервю седмица след края на Седмата въздушна обиколка на България Тодор Иванджиков, председател на Асоциацията на българската авиационна индустрия (АБАИ).

| 29 Септември 2025, 08:34 ч.
СЛУШАЙТЕ НОВИНАТА
Работим по създаването на фонд за бъдещето на младите пилоти
Работим по създаването на фонд за бъдещето на младите пилоти
Снимка © БТА

В момента се работи по създаването на фонд за бъдещето на младите пилоти. Това каза в интервю седмица след края на Седмата въздушна обиколка на България Тодор Иванджиков, председател на Асоциацията на българската авиационна индустрия (АБАИ).

Седмата въздушна обиколка на България според организаторите превърна Габрово в център на авиацията за един ден. Обиколката спря на летище „Алфа Метал“ край с. Междене, Габрово.

„Опитвам да създам фонда чрез авиокомпании и банки, за да можем да финансираме деца в неравностойно положение. Да им дадем път, а после със заплатите лека-полека ще върнат тези пари. Трябва да намерим начин да им помогнем в началото – това е най-трудният момент. След това, като станат пилоти, ще могат да се изхранват и да си връщат заемите. В Англия има такива практики, в чужбина има, искам да направя тази практика и в България“ каза Иванджиков.

Той посочи, че Габрово е неслучайно избран и допълни: „Тук има база и тук има потенциал – Професионалната техническа гимназия „Д-р Никола Василиади“ и Техническият университет (ТУ). Това е среда, която може да подготви бъдещи инженери, механици, пилоти на дронове и авиационни специалисти от ново поколение", обясни председателят на АБАИ.

По думите на Тодор Иванджиков АБАИ вече работи в посока създаване на авиационни паралелки. Идеята е чрез сътрудничество с Техническия университет да се обединят експертният опит на АБАИ в лицето на неговите членове: Военната академия, Висшето военновъздушно училище и водещи дрон компании, с академичния капацитет на ТУ. Това би позволило създаването на специализирани профили за авиоинженери и механици.

В същото време АБАИ си партнира с Техникума по механоелектротехника в Габрово за разработване на учебна програма за специалност „Безпилотни летателни апарати“ (БЛА). Целта е още от гимназиален етап младежите да имат достъп до съвременни знания и практики, които да ги подготвят за реална кариера в авиацията. Професията, свързана с БЛА, е една от най-перспективните в глобален мащаб – тази индустрия се развива с изключителна динамика и вече обхваща не само класическите приложения в наблюдението и видеозаснемането, но и критични сфери като логистика, земеделие, медицина, опазване на околната среда и сигурност.

„Дроновете и безпилотните системи ще бъдат част от ежедневието ни през следващото десетилетие – от въздушни таксита и куриерски услуги до аварийни спасителни мисии. Това е професия на бъдещето, която ще отваря врати за младежите в България както у нас, така и в целия свят“, посочи още Иванджиков.

Според него Габрово е град с богата индустриална история и традиции в иновациите. Именно в града може да бъде поставено началото на изграждането на цялостна авиационна екосистема – от средното и специалното образование, през висшето, до създаването на нови бизнес възможности и технологични компании. Тази приемственост ще позволи младежите не само да получат качествено образование, но и да намерят реализация в собствената си страна, като допринасят за развитието на една високотехнологична и стратегически важна индустрия.

По думите на Иванджиков от три години АБАИ развива мащабна менторска програма, която включва срещи в средни, основни и професионални училища, дни на отворени врати и празници на авиацията, на които се поставят световни рекорди. Идеята е младежите да бъдат вдъхновени и да усетят духа на авиацията отблизо. 

„Искаме младите да почувстват вкуса на полета и свободата на небето. Когато веднъж го изпитат, те знаят, че това може да бъде тяхното бъдеще,“ заяви още Иванджиков. 

Той посочи, че именно в тези два дни – тук, в Габрово, и в Ихтиман – се е почувствал още по-мотивиран и вдъхновен в своята мисия, защото е видял щастието в очите на младежите и увереността, с която те са излизали от самолетите – по-мотивирани и решени да следват мечтите си.

Според Иванджиков именно малките летища са ключът към развитието на сектора. Те не са просто площадки за хоби полети, а бъдещи логистични хъбове, бизнес центрове и основа за интегриране на дронове и летящи таксита. 

„Ако не ги развиваме, губим стратегическото си бъдеще,“ категоричен е председателят на АБАИ.

Авиоекспертът посочи, че следващата голяма инициатива на АБАИ е Интер Дрон Експо 2025, където те освен съорганизатор на изложението са и организатор на експертния форум Unmanned Aviation Dialogues: Civil, Defense and Future Perspectives. Събитието ще се проведе на 1 октомври от 10:00 ч. в Интер Експо Център – София и ще събере водещи специалисти от индустрията, науката и публичния сектор. 

„Каним всички, които се интересуват от дрон технологии и иновации, да се присъединят – това ще бъде мястото, където ще се очертае бъдещето на безпилотната авиация у нас“, каза Иванджиков.

„Авиацията е колективна професия – от пилота и инженера до техника и диспечера. Само чрез сътрудничество можем да изградим устойчиво бъдеще,“ подчерта Тодор Иванджиков. 

Според него успехът в авиацията винаги е бил резултат от изградена система на партньорство и доверие – всеки участник в процеса трябва да бъде сигурен в професионализма и отговорността на останалите. Тази култура на екипност е онова, което АБАИ се стреми да насърчи и в своята работа – както с младежите, така и в рамките на европейските си проекти и международните си партньорства. Затова асоциацията не се ограничава единствено до работа с младежите в България, а активно участва в редица европейски проекти по програми Erasmus+ и Horizon Europe.

По информация на АБАИ следващия месец стартира и нов международен проект – FutureWings, координиран от Özel Data Koleji Balca Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi (Турция), в партньорство с АБАИ (на английски BAIA) и водещи европейски организации. Проектът има за цел да разработи и внедри учебни програми за електрически и хибридни авиационни двигатели в обучението по поддръжка на въздухоплавателни средства, с фокус върху намаляване на въглеродните емисии и устойчивото развитие. В рамките на FutureWings ще бъдат създадени обучителни модули, AR/VR платформи и симулационни среди за подготовка на авиационни техници и инженери според най-новите технологични тенденции.

„С този проект показваме, че можем да работим заедно – индустрия, образователни институции и европейски партньори – за да изградим бъдещето на зелената авиация. Това е пример как международното сътрудничество може да доведе до реални решения в полза на младите и на обществото,“ допълни Иванджиков.

Той обърна внимание и на политическите аспекти. Вече три години и при смяната на няколко правителства АБАИ последователно настоява за отпадане на ДДС и акцизите върху горивата за учебните авиационни центрове – първата и най-необходима стъпка, която ще облекчи достъпа на младите хора до авиационното обучение.

По думите на Тодор Иванджиков докато в България все още чака такава реформа, в съседна Румъния държавата вече финансира обучението за частен пилотски лиценз (PPL) за младежи до 23-годишна възраст. Там дори за тези, които не попадат в програмата за държавно финансиране, цените на курсовете са значително по-ниски от българските. Затова днес в Румъния има десет пъти повече пилоти, а летищата разполагат със съвременна инфраструктура и необходимия парк за обучение.

„Нашето искане е ясно – първо държавата да премахне ДДС и акциза, за да направи обучението по-достъпно, а след това да насочи средства за финансиране на образованието на най-изявените перспективни млади лидери. Това ще бъде истинска инвестиция в бъдещето – не само за авиацията, а и за цялото общество. Ако не го направим днес, утре ще бъде твърде късно“, подчерта председателят на АБАИ.

Тази стъпка обаче не може да бъде изолирана, смята Иванджиков – тя изисква държавна стратегия, която да ангажира няколко министерства – на транспорта, на образованието, на икономиката и иновациите, на финансите. Само чрез обща визия и съвместни действия можем да създадем основите на едно устойчиво бъдеще за българската авиация и за младите хора, които ще бъдат нейния гръбнак.

Затова АБАИ предлага създаването на национална програма „Млади в авиацията“, която да обедини усилията на държавата, университетите и индустрията. В рамките на програмата младите хора ще получават подкрепа за обучение – от мотивационни полети и първи стъпки в дрон технологиите, до професионална подготовка за пилоти, механици и инженери. 

В заключение Иванджиков цитира един от колегите си авиатори във Фейсбук: „Посяването на семената предшества събирането на реколтата.“ Авиацията в България има нужда именно от тези семена – млади хора, подкрепени със знания, ресурси и визия – за да даде утре своята силна и устойчива реколта, заключи Иванджиков.

Към първа страница Новини
Бъдете информани с нашите
тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Получавайте най-важните новини и събития от Вашият град. От понеделник до петък от нашия редактор Стела Филипова
КЪМ АБОНАМЕНТА
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Повдигнаха обвинения срещу 36-годишен мъж за опит за убийство в старозагорския квартал "Лозенец"
"Да, България“ настояват да отпадне задължението да се ползва от догодина софтуерът за управление на продажбите в търговските обекти
Време е да не се разделяме на българи в чужбина и българи в България
ВиК – Ямбол започва информационна кампания за отговорно потребление на водните ресурси
Община Сатовча се сдоби с нова линейка
Още от рубриката
ВРЕМЕ ЗА ЧЕТЕНЕ
   
Време за четене - месец Ноември
Препоръчани заглавия
ОЩЕ ОТ НОВИНИТЕ ДНЕС
Сфера
Повдигнаха обвинения срещу 36-годишен мъж за опит за убийство в старозагорския квартал "Лозенец"
Контекст
Полицаи задържаха 35-годишен мъж от Велики Преслав за притежание на пет вида наркотични вещества
Местен фокус
Министерският съвет реши 31 декември 2025 година и 2 януари 2026 година да бъдат обявени за неработни дни
Местен фокус
Новите цветни контейнери са правилно решение във верния момент
Сфера
"Да, България“ настояват да отпадне задължението да се ползва от догодина софтуерът за управление на продажбите в търговските обекти
На преден план
Маркировката по екопътека „Жална“ и римски път „Виа Траяна“ в Троянско е подновена от доброволци
Контекст
Празникът на сухопътните войски бе отбелязан в Хасково с почести пред паметника на Десети родопски пехотен полк
Контекст
Заради липса на финансиране е спряна обществената поръчка за ремонт на покрива на МБАЛ „Христо Ботев“ във Враца
Сфера
Време е да не се разделяме на българи в чужбина и българи в България
Контекст
Абсурдно е Никола Барбутов и Благомир Коцев да бъдат затворени в карцера на Софийския затвор
Още новини
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни.
Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.

NRD24 © 2025 Всички права запазени. Програма на NRD. Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни. Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.


NRD24 © 2025 Всички права запазени.
Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.